Active Biotechs cancerprojekt ANYARA presenterat på ASCO i Atlanta

2006-06-05

De erhållna resultaten uppfyller de kriterier som sattes upp vid utvecklingen av ANYARA. Man har kunnat påvisa reproducerbar induktion av den immunstimulerande cytokinen Interleukin-2 (IL-2) som ett mått på T-lymfocytaktivering i direkt anslutning till ANYARA-injektionerna. Ett samband mellan IL-2 induktion och en förlängd överlevnad hos njurcancerpatienter har tidigare visats för första generationens ANYARA. Vidare har en selektiv ökning av ANYARA-specifika T- lymfocyter efter behandling kunnat påvisas, vilket visar att ANYARA inte bara aktiverar T lymfocyter i patienterna generellt utan att en selektiv ökning av specifikt ANYARA-reaktiva T lymfocyter erhålles.
Denna ANYARA-studie genomförs på Fox Chase Cancer Center i Philadelphia, USA, på Radiumhospitalet i Oslo, Norge och på Christie Hospital i Manchester, England.
Ytterligare en fas I-studie inom ANYARA-programmet pågår. Det är en kombinationsstudie av ANYARA och det etablerade cancerläkemedlet Taxotere®. Kombinationsstudien genomförs vid kliniker i USA, Danmark och Ryssland. En fas II klinisk studie med njurcancerpatienter planeras starta innan årets slut.
För ytterligare information och för att ta del av hela postern "An open-label Phase I study of ABR-217620, a fusion protein of the 5T4 antibody moiety and an engineered superantigen, in patients with non-small cell lung, renal cell or pancreatic cancer", besök www.activebiotech.com.
Lund den 5 juni 2006
Verkställande Direktör
Active Biotech AB är ett bioteknikföretag fokuserat på forskning och utveckling av läkemedel. Företaget har en stark forskningsportfölj med fokus på autoimmuna/inflammatoriska sjukdomar och cancer. De projekt som avancerat längst är laquinimod, en substans i tablettform med unika immunmodulerande egenskaper, avsedd för behandling av multipel skleros, samt ANYARA för immunterapi av i första hand indikationen icke-småcellig lungcancer. Företaget ytterligare tre projekt i klinisk utveckling, TASQ för prostatacancer, 57-57 för SLE och RhuDex® för RA, samtliga i tablettform. Dessutom drivs projektet I-3D i preklinisk utveckling gemensamt med Chelsea Therapeutics.

Active Biotech AB (org.nr 556223-9227)