Prekliniska data presenterade för Active Biotechs ANYARA-teknologi

2008-04-15

Teknologin bakom ANYARA-projektet, Tumor Targeted Superantigens; "TTS", har studerats och utvärderats i kombination med Taxotere® (docetaxel), som är en vanlig form av cellgiftsbehandling. Hela postern "Combining tumor-targeted superantigens with docetaxel results in synergistic anti-tumor effects in B16 tumor bearing mice" kan läsas på www.activebiotech.com.
Då TTS och Taxotere® kombinerades, förbättrades antitumör-aktiviteten signifikant jämfört med respektive monoterapi. Dessutom gav kombinationen av TTS och Taxotere® synergieffekter i form av förlängd långtidsöverlevnad för tumörbärande möss.
Sammanfattningsvis visar resultaten att TTS-teknologin lämpar sig väl för kombinationsbehandling med läkemedel som Taxotere® och visar på en signifikant potential för den typen av cancerbehandling i människa.
Läkemedelskandidaten ANYARA, vilken är baserad på TTS-teknologin, är för närvarande i registreringsgrundande fas II/III kliniska prövningar för njurcancer och en interimsanalys planeras kring halvårsskiftet 2008.
ANYARA har även genomgått fas I klinisk prövning med Taxotere® 1) i patienter med icke-småcellig lungcancer (NSCLC). Studien visade att kombinationen är säker och indikerade en anti-tumöraktivitet.
Lund den 15 april 2008
1)Cohen RB, Borghaei H, Langer CJ, Alpaugh K, Lassen U, Afanasiev BV, Orlov SV, Yablonsky PK, Forsberg G, Hedlund G. An open label phase I study of ABR-217620 in combination with docetaxel in patients with NSCLC. In: AACR-NCI-EORTC International Conference on Molecular Targets and Cancer Therapeutics; 2007 Oct 22-26; San Francisco, CA. Philadelphia (PA): AACR; 2007. Abstract nr A163.
Sven Andréasson, VD
Tfn: 046 19 20 49
Tomas Leanderson, CSO
Tfn: 046 19 20 95

Om ANYARA
Active Biotechs projekt ANYARA utvecklar ett läkemedel för behandling av cancer (targeted therapy), i första hand njurcancer. En klinisk fas II/III-prövning pågår sedan slutet av 2006. Denna studie är en randomiserad studie av ANYARA i kombination med interferon-alfa, jämfört med bara interferon-alfa, i patienter med avancerad njurcancer.
Den primära kliniska effektparametern för studien är överlevnad och kommer att omfatta totalt cirka 500 patienter vid 45 olika kliniker i Europa. Förväntad överlevnad med konventionell behandling för dessa patienter är 10-15 månader och längden på studien kommer att vara avhängig patienternas sjukdomsutveckling. En interimsanalys planeras till halvårsskiftet 2008.
Active Biotech AB (OMX NORDIC: ACTI) är ett bioteknikföretag fokuserat på forskning och utveckling av läkemedel. Företaget har en stark forskningsportfölj med fokus på autoimmuna/inflammatoriska sjukdomar och cancer. De projekt som avancerat längst är laquinimod, en substans i tablettform med unika immunmodulerande egenskaper, avsedd för behandling av multipel skleros, samt ANYARA för immunterapi, "targeted therapy", av i första hand njurcancer. Företaget har ytterligare tre projekt i klinisk utveckling, TASQ för prostatacancer, 57-57 för SLE och RhuDex® för RA, samtliga i tablettform.