Information från Active Biotech AB:s valberedning

2009-01-26

Tomas Nicolin, född 1954,har examen frånHandelshögskolan i Stockholm och MIT Sloan School. Tomas Nicolin har många års erfarenhet från ledande positioner i finanssektorn, senast som verkställande direktör för tjänstepensionsföretaget Alecta (2004-2008) och innan det verkställande direktör för Tredje AP-fonden (1998-2004). Tomas Nicolin är ledamot i Nordstjernan AB, Advisory Board Handelshögskolan i Stockholm, Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse, Institutet för Näringslivsforskning, Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden och Näringslivets Börskommitté.
Valberedningens övriga förslag - rörande val av stämmoordförande, styrelsens arvodering med mera - kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman.
Följande personer har utöver styrelsens ordförande Mats Arnhög ingått i valberedningen: Johnny Sommarlund för MGA Holding, Tomas Billing för Nordstjernan samt Ulf Strömsten för Catella fonder.
Lund den 26 januari 2009
Tomas Leanderson
Tomas Leanderson, VD
Tel: 046 19 20 95
Göran Forsberg, VP IR & Business Development
Tel: 046 19 11 54
Active Biotech AB (NASDAQ OMX NORDIC: ACTI) är ett bioteknikföretag fokuserat på forskning och utveckling av läkemedel mot autoimmuna/inflammatoriska sjukdomar och cancer. De projekt som är i registreringsgrundande fas är laquinimod, en substans i tablettform med unika immunmodulerande egenskaper, avsedd för behandling av multipel skleros, samt ANYARA för immunterapi, "targeted therapy", av i första hand njurcancer. Företaget har ytterligare tre projekt i klinisk utveckling, TASQ för prostatacancer, 57-57 för SLE och RhuDex(TM) för RA, samtliga i tablettform. För ytterligare information besök www.activebiotech.com.
Active Biotech är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 januari 2009, kl.10.30.
Box 724, SE-220 07 Lund
Tel: 046 19 20 00