Active Biotech publicerar prekliniska data gällande prostatacancerprojektet TASQ

2006-09-07

Artikeln sammanfattar prekliniska data för Active Biotechs projekt TASQ för behandling av prostatacancer.
Resultaten bekräftar TASQs anti-angiogenicitet dvs. förmåga att hämma tillväxt av nya blodkärl till tumören, med en parallell hämning av tumörtillväxten.
Företagets TASQ-projekt syftar till att utveckla ett läkemedel som kan ges oralt för behandling av prostatacancer.
TASQ befinner sig för närvarande i fas I klinisk prövning i prostatacancerpatienter.
En interimsutvärdering av denna studie kommer att publiceras separat inom kort.
Fas II/III-studier planeras att påbörjas under 2007.
Lund den 7 september 2006
Active Biotech AB är ett bioteknikföretag fokuserat på forskning och utveckling av läkemedel. Företaget har en stark forskningsportfölj med fokus på autoimmuna/inflammatoriska sjukdomar och cancer. De projekt som avancerat längst är laquinimod, en substans i tablettform med unika immunmodulerande egenskaper, avsedd för behandling av multipel skleros, samt ANYARA för immunterapi av i första hand indikationen icke-småcellig lungcancer. Företaget har ytterligare tre projekt i klinisk utveckling, TASQ för prostatacancer, 57-57 för SLE och RhuDex® för RA, samtliga i tablettform. Dessutom drivs projektet I-3D i preklinisk utveckling gemensamt med Chelsea Therapeutics.

Active Biotech AB (org.nr 556223-9227)