Active Biotechs cancerprojekt ANYARA: Kombination med etablerade tumörläkemedel lovande

2008-12-10

Presentationen gjordes på konferensen "IBC's 6th Annual Antibody Therapeutics" vilken hålls i San Diego den 9-11 december.
Resultaten1) visar att ANYARA effektivt kan kombineras med etablerade tumörläkemedel såsom docetaxel (Taxotere), bevacizumab (Avastin) och sunitinib (Sutent). ANYARA i kombination med något av dessa läkemedel - oavsett vilket - uppvisade överlägsen anti-tumöraktivitet jämfört behandling med enbart en av dessa substanser.
ANYARA utvecklas för närvarande primärt för behandling av njurcancer. En registreringsgrundande fas III-studie, som kommer att omfatta totalt 500 patienter, pågår.
Tomas Leanderson
Tomas Leanderson, VD
Göran Forsberg, VP IR & Business Development
Fakta till redaktionen
Om ANYARA
ANYARA är en så kallad TTS (Tumor Targeting Superantigens)-substans som gör behandlingen av cancer tumörspecifik. Utvecklingen av ANYARA inriktas primärt mot njurcancer. Positiva data har uppvisats dels vid interimsanalys i fas II/III samt från kliniska fas I-prövningar i lungcancer, njurcancer och bukspottkörtelcancer. Den med ANYARA observerade medianöverlevnaden 26.2 månader för patienter med avancerad njurcancer är dubbelt så lång som den förväntade överlevnaden. För närvarande pågår registreringsgrundande fas III-prövningar i patienter med avancerad njurcancer. Den primära kliniska effektparametern är överlevnad och studien kommer att omfatta totalt cirka 500 patienter vid cirka 50 kliniker i Europa. ANYARA har orphan-drug status från det europeiska läkemedelsverket för indikationen njurcancer. Information kring den pågående kliniska studien finns på www.activebiotech.com samt på www.clinicaltrials.gov.
Active Biotech AB (NASDAQ OMX NORDIC: ACTI) är ett bioteknikföretag fokuserat på forskning och utveckling av läkemedel mot autoimmuna/inflammatoriska sjukdomar och cancer. De projekt som är i registreringsgrundande fas är laquinimod, en substans i tablettform med unika immunmodulerande egenskaper, avsedd för behandling av multipel skleros, samt ANYARA för immunterapi, "targeted therapy", av i första hand njurcancer. Företaget har ytterligare tre projekt i klinisk utveckling, TASQ för prostatacancer, 57-57 för SLE och RhuDex® för RA, samtliga i tablettform. För ytterligare information besök www.activebiotech.com.
Active Biotech är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 december 2008, kl.08.30.
Box 724, SE-220 07 Lund
www.activebiotech.com