Active Biotechs njurcancerprojekt ANYARA presenteras i Journal of Immunotherapy

2010-05-18

Lund den 18 maj, 2010 - Den vetenskapliga tidskriften Journal of Immunotherapy (doi: 10.1097/CJI.0b013e3181d75820) har publicerat en artikel* avseende Active Biotechs (NASDAQ OMX Nordic: ACTI) njurcancerprojekt ANYARA, där ANYARA har studerats och jämförts med tidigare produktkandidater från TTS-programmet vad gäller egenskaper och reaktivitet.

Resultaten visar att såväl tumörreaktivitet som terapeutiskt fönster har förbättrats i ANYARA (naptumomab estafenatox). ANYARA har sammantaget egenskaper som ter sig överlägsna de tidigare TTS-konstruktioner som undersökts i patienter och lämpar sig väl för behandling av 5T4-uttryckande cancerformer såsom njurcancer, lungcancer och bukspottskörtelcancer.

ANYARA är för närvarande i utveckling för behandling av njurcancer. En fas III-studie, vilken fullbordat rekrytering av över 500 patienter, pågår för närvarande. Resultat från denna studie förväntas

under första halvåret 2011.

Tomas Leanderson

Göran Forsberg, VP IR & Business Development

Tfn: 046 19 11 54

goran.forsberg@activebiotech.com

* Naptumomab Estafenatox, an Engineered Antibody-superantigen Fusion Protein With Low Toxicity and Reduced Antigenicity

Forsberg, Göran; Skartved, Niels-Jörgen; Wallén-Öhman, Marie; Nyhlén, Helen Carlsson; Behm, Kristina; Hedlund, Gunnar; Nederman, Thore

Till redaktionen

Om ANYARA

ANYARA är en så kallad TTS (Tumor Targeting Superantigens)-substans som gör behandlingen av cancer tumörspecifik. Utvecklingen av ANYARA inriktas primärt mot njurcancer.

Positiva data har uppvisats dels vid interimsanalys i fas II/III, dels i kliniska fas I-prövningar i lungcancer, njurcancer och bukspottkörtelcancer. Den med ANYARA observerade median-överlevnaden 26,2 månader för patienter med avancerad njurcancer är dubbelt så lång som den förväntade överlevnaden. ANYARA har "orphan-drug" status från det europeiska läkemedelsverket för indikationen njurcancer. Information kring den pågående kliniska fas III-studien finns på www.activebiotech.com samt på www.clinicaltrials.gov.

Active Biotech AB (NASDAQ OMX NORDIC: ACTI) är ett bioteknikföretag fokuserat på forskning och utveckling av läkemedel mot autoimmuna/inflammatoriska sjukdomar och cancer. De projekt som är i registreringsgrundande fas är laquinimod, en substans i tablettform med unika immunmodulerande egenskaper, avsedd för behandling av multipel skleros, samt ANYARA för riktad terapi, "targeted therapy", av i första hand njurcancer. Företaget har ytterligare tre projekt i klinisk utveckling, TASQ för prostatacancer, 57-57 för SLE och RhuDex(TM) för RA, samtliga i tablettform. För ytterligare information se www.activebiotech.com.

Active Biotech är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 maj 2010, kl.14.30.

pdfActive Biotechs njurcancerprojekt ANYARA presenteras i Journal of Immunotherapy